Nikoho to nenapadlo, nikdo to necekal, nikdo se o tom nepokousel ani snit... Nikdo az na ruske softwarove demony - Digital Reality. Po asi dvou demoverzich tu konecne mame parbyschopnou pre-release verzi. Cha ! PeC k tomu potrebuje 386kovy procesor,... Amiga k tomu potrebuje 8mega RAM,... A Spectrum ? 128Kb pameti a nejaky rozumny diskovy system (napr. MB-02, D40 nebo Betadisc). o cem ze je rec ? Tak schvalne ;-)

DOOM

Ohne pekla poprve spatril roku 1993 v dabelskych dilnach silenych ID software. Vzapeti se s mlaskavym vytim zakousl jak motorova pila do hlav hracu po celem svete. Ano ! DOOM je tady ! Zahodte vsechno co mate. Uz to nebudete potrebovat. Jen si jeste do batuzku vsoukejte raketomet, do rukou popadnete brokovnici a vrrr na ne !

Uvodni obrazekPockat, pockat... Jeste moment... (a sundej ten prst ze spouste kdyz s tebou mluvim !) Jak to vubec zacalo ? Pamatujete si jeste na to prvni doom demicko, ktere nakodoval clovek rikajici si Cobra ? Chodilo se sice jenom jedinou nekonecnou chodbou tam a zpet, ale byl to prvni naznak, ze by to snad i slo. Potom jeste nekolik vyvolenych mohlo zahlednout doomujici efekt v jednom megademu, ktere mi lezi na diskete v nekolika anonymnich souborech a vetsinou nechce fungovat. A konecne primy predchudce soucasneho dooma - Doom demo od Digital Reality. Tou dobou se uz sirilo tichou (elektronickou) postou, ze by z toho snad mela byt i hra. Uprimne receno - neveril jsem... tedy az do Enlightu'97 kde (pokud vim) byla poprve pre-release verze uvedena. Skoro rok trvala snaha transformovat hru z puvodniho betadiscu do naseho (proklinaneho (auuu - do hlavy neee)) standartu D40/D80. A kdo za to muze ? (zpivejte se mnou) Slava mu, on je pasak a kRUMcajda a juchacha - byl to Tritol ! Mimochodem, kdo videl Tritola druhy den Zlinconu asi tusi, ze to nebylo zrovna jednoduche ;-) Dalsim hrdinou doom sceny je +Gama, ktery je autorem MB-02 verze.

Dobra tedy, vlozme disketu. Jako prvni si urcite nahrajte Doom intro a jestli jste dostatecne trpelivi a vydrzite nez se srdicko cele vyplni, dockate se nadherneho efektu a nekolika drobnych informaci. Hned jak vas to prestane bavit stisknete SPACE a pro zmenu tu mate podrobnejsi informace. Co se zde dozvime ? Prvni zajimavou informaci je datum predpokladaneho vypusteni plne verze - pry podzim 1997... To jsem tedy zvedav ;-))) Dalsi zajimavost je vlastne jen takova rana z milosti. Co bude obsahovat Plna veze ? Tri epizody po sedmi urovnich, vsechny potvory z DOOMu 1, detailnejsi interier (v mistnostech se budou valet kostry, maso, Spectra,...), teleporty, zvukove efekty (majitele GeneralSoundu vyskoci z kuze), vice druhu textur sten, lepsi engine, tuny hudeb, doplnitelna grafika (coze ?), 3D rander (cooo ?), real video motion (jakze ?), a dalsi vychytavky. Tak kde je, sakra, ten harddisk pro Spectrum ???

Ale prece nebudeme tvrdnout u intra... Opet zmackneme SPACE a hra se konecne zacina ladovat do pocitace. A uz je to tady ! Z obrazovky mi primo do oci hledi hlavni menu hry. Pise se zde - DOOM, pak dlouho, dlouho nic a potom jeste ctyri radecky - New game, Load game, Save game a Options. V menu se zcela intuitivne pohybujete oblibenymi klavesami "Q", "A" a volbu provadite Entrem. To prvni, co urcite udelate, bude nekompromisni uder do polozky New game. Dostanete jedinecnou sanci zvolit si obtiznost vaseho nasledujiciho (kratkeho) virtualniho zivota (nebo zivoreni ?). Young to die je obtiznost nejjednoduzsi, zatimco mile znejici Nightmare je obtiznost nejtuzsi. Jestli jste si vybrali, tak se pred vami rozevrel romanticky pohled na jakousi chodbu se sudy v pozadi. Prava chvile k odradkovani...

... a strucnemu vykladu k ovladani. Sam sebou pohybujete klavesami "Q", "A", "I", "O". Ukazovackem prave ruky pohybujete tlacitkem SPACE (pro vysokoskolaky - SPACE = strelba). Jestlize budete pri pohybu drzet tlacitko "W", budete utikat. S tlacitkem "S" budete delat slusive ukroky. Cudliky 1 az 5 prepinate zbrane (jestli nejake mate), sedmickou zapinate hudbu a jestli jste se stratili stisknete osmicku (je to mapa). Devitka slouzi k prepinani screen modu (wowww !) a stiskem nuly si odskocite do hlavniho menu (a nulou zase zpatky do hry). Ve spodni liste se vyskytuje nekolik pro hru vcelku dulezitych informaci. Predevsim vase energie - vyjadreno procenty 0 - 100 (nekdy az 200) a zaroven ksichtikem. Najdete zde i aktualni stav vaseho brneni (armour). Dalsi dost dulezity udaj je pocet naboju do zbrane, kterou prave drzite. Uplne vpravo je maly ramecek a v nem je aktualni a maximalni pocet naboju pro ruzne typy zbrani (pistolka a rotacni kulomet pouziva stejny typ naboju). To je ve vsi strucnosti k ovladani vse...

... takze si tak stojite v chodbe a pred vami se vali nejake sudy. Ale nejsou to ledajake sudy ! Jsou to vybusne sudy. (Ha !) Takze si vytaste pistolku (klavesa 2) a z rozumne vzdalenost cistete cestu. Pravda, muzete problem resit rucne (boxerem), ale uz na zakladni skole nam rikali, ze neni prilis zdrave mlatit pesti do cehokoli vybusneho. To ovsem brzy zjistite - pri pohledu na ukazatel energie. Explozi sudu muzete s uspechem pouzit, jestlize se v jejich blizkosti nachazi nejaky potvorak. Vystrelite do sudu a on uz si to s potvorakem nejak prebere (tato konverzace obvykle konci mastnym flekem na podlaze). Ceho bude hned od zacatku malo jsou naboje. Takze setrit, setrit a taky setrit.

Kde to zije, tam jsem jeste nebyl...Jestlize si nyni vyvolate mapu (stiskem tlacitka 8), zjistite, ze na rozdil od originalniho DOOMa je jedna mistnost vzdy obdelnikoveho tvaru a dvere jsou nekde na okrajich. Jeste lepe to vynikne, jestlize jste uz navstivili vice mistnosti a pri pohledu na mapu stisknete klavesu 9. Mapa se prepne do vetsiho rozliseni a vy ted muzete videt, ze jednotlive mistnosti jsou skutecne obdelniky. Tento zpusob byl zvolen kvuli snadnejsimu programovani a ve vlastni hre vam to urcite ani neprijde na mysl. Dulezita je hratelnost a ta zustala na vysoke urovni ! Skutecne ! Za chvilku zjistite, ze se plouzite chodbou, hystericky vyskakujete zpoza rohu a strilite po kazdem pixelu, co se pohne. Vas tep (realny) tak na 200, vase energie (virtualni) tak na 20%. A naboje dochazeji ;-)

Jake mate ve hre kamarady ? Jednoducha odpoved. Jedine vase zbrane. A ty mohou byt tyto:
1) Pest. Pest je zbran posledni zachrany, ale jestlize jste odkazani jen na vasi pest, tak uz byva na zachranu vetsinou pozde.
2) Pistole. S touto zbrani vlastne zacinate. Je tu proto, aby jste ji co nejrychleji vymenili za neco lepsiho. Treba za
3) brokovnici. Brokovnice (dvouhlavnova) je naaadherna zbran. Rekl bych, ze je ze vsech zbrani nejefektivnejsi... a jestli ne, tak je urcite nejefektnejsi. Vystrel z obou hlavni do protivnika vyskytujiciho se pobliz ma pro nej obvykle fatalni nasledky. Idealni zbran pro boj zblizka a pocetni korekce prilis pocetneho protivnictva.
4) Rotacni kulomet. Pekna zbran, ale na brokovnici nedam dopustit. Vyhodou je rychla strelba.
5) Raketomet. Docela nebezpecna hracka. Davejte si dobry pozor jestli v okamziku vystrelu nestojite moc blizko zdi. Vybuch rakety vas totiz muze velmi jednoduse a velmi citelne poranit. Ovsem stejne dobre a citelne muze poranit i protivnika. Idealni pro mistnosti, kde se na vas v dalce sapou nepratele a neni tam mnoho zdi.

A co nepratele ? Tech je take dost. Predevsim co se poctu tyce. V pre-release verzi jsou totiz jen dva druhy nepratel. Vojak je maly a snadno odstranitelny problem. Jako zbran pouziva revolver. Jeho stranicky kolega IMP je mnohem tvrdsi orisek. Tedy, to plati pouze, mate-li jen pistoli. Dva vystrely z brokovnice a z IMPa je krvava podlaha. Pripravte se, ze po vas bude strilet neprijemne ohnive koule. Vojak vypada jako vojak, IMP vypada jako fialova potvora.

V bludisti chodeb narazite na plno dalsich uzitecnych vecicek. Urcite to budou ruzne bedny s ruznymi naboji do ruznych zbrani. Dalsi bezva vec jsou lekarnicky. Pridavaji vam totiz energii a to do maximalne 100%. Super vec je brneni. Vypada tak trochu jako modra vaza a bude vas castecne chranit pred strelbou protivniku. Bezvadna je take modra koule, ktera vam prida o 100% vic zdravi. Jestlize mate prave 80%, tak po sebrani koule budete mit 180% !!! A to se velmi, velmi hodi ! Posledni vecicka, ktera se zde vyskytuje, je batoh, jenz vam umozni nest dvakrat vice naboju nez na zacatku hry.

Co bych vam rekl ke hre samotne ? Nic ! Jen snad to, ze urcite stoji za to se s ni poprat a uvidite, ze se vam to po nekolika hodinach, dnech tydnech,... podari a najdete vytouzene dvere s napisem EXIT. Kdyz jsem hral DOOMa poprve, rikal jsem si, ze to s tou obtiznosti autori trochu prehnali, ale je to jen prvotni dojem. V prubehu psani teto recenze jsem zjistil, ze se to da dohrat ani ne za ctvrt hodinky a to bez jedineho ukladani pozice. Proste brnkacka.

Kdyz uz jsem to nakousl, tak se jeste vratim zpet k hlavnimu menu. I v prubehu hry si sem muzete odskocit (stiskem klavesy 0) a treba si ulozit rozehranou hru na disk (Save game), nebo se vratit k posledni ulozene pozici (Load game). Muzete dokonce vyuzit polozky Options a zmenit si v prubehu hry typ zobrazeni, nastavit zvuky, zmenit ovladaci klavesy a potom se treba vratit do rozehrane hry (opet stiskem nuly).

Technicke provedeni hry je na solidni urovni. Pravda, nektere nedokonalosti se zde vyskytuji, ale neni to nic podstatneho a navic kdyz si vzpomenete, ze jde jen o pre-release... Neni co resit, tahle hra je to nejlepsi, co jsme mohli mit. To se wrrrrrrrrrrrrrr !

P.S.: Podle rozhodnuti ministerstva zivotniho prostredi nepatri IMP mezi zakonem chranene zviretstvo. Odstrel mozny v jakemkoli mnozstvi !

Imp jeste zije


Tento clanek vysel v casopisu ZX Magazin

Back